Malaysia Minta Maaf, Akui Khilaf Cetak Bendera Indonesia Terbalik

Malaysia Minta Maaf, Akui Khilaf Cetak Bendera Indonesia Terbalik

Suara.com - Malaysia meminta maaf atas kesalahan pencetakan bendera Indonesia sehingga terbalik (putih di atas dan merah di bawah) dalam Buku Cenderamata Khas Kuala Lumpur 2017 yang diedarkan pada upacara pembukaan pelaksanaan SEA Games 2017 di Stadion Nasional Bukit Jalil, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Malaysia, Sabtu (19/8/2017), pukul 20.30 waktu setempat.

Melalui keterangan tertulis dari Malaysia Organising Comittee Kuala Lumpur 2017   dengan kop surat Sekretariat Kuala Lumpur 2017 (Kementerian Belia dan Sukan) yang diterima Suara.com, mereka mengakui khilaf.

"Kami ingin memohon maaf kepada rakyat Indonesia di atas kesilapan yang tidak disengajakan dalam mencetak bendera Indonesia dalam buku cenderamata tersebut," demikian pernyataan Malaysia.

Dalam pernyataan tersebut juga dituliskan bahwa  perwakilan Malaysia Organising Comittee Kuala Lumpur 2017  dan Menteri Belia dan Sukan YB Brig Jen Khairy Jamaluddin akan meminta maaf secara langsung dengan Menteri Pemuda dan Olahraga Imam Nahrawi, besok.

"Kesilapan ini adalah amat dikesali dan kami percaya hubungan erat di antara dua negara ini akan lebih diperkukuhkan di bawah semangat Sukan SEA," demikian pernyatan Malaysia.

Imam Nahrawi menyebut kesalahan cetak tersebut sangat menyakitkan.

"Pembukaan #SEAgame2017 yg bagus tapi tercederai dg keteledoran fatal yg amat menyakitkan, bendera kita....Merah Putih. Astaghfirullaah..." tulis Imam Nahrawi‏ di Twitter @imam_nahrawi.

Bendera Merah Putih yang dicetak tak semestinya tersebut terdapat pada halaman yang menunjukkan negara-negara Asia yang telah menjadi penyelenggara SEA Games.

Setiap gambar bendera, di bawahnya tertulis tahun menjadi tuan rumah. Semua bendera negara lain benar posisi benderanya dan juga tahunnya. Hanya bendera Indonesia yang terbalik, sementara tahunnya benar: 1979, 1987, 1997, dan 2011.

قالب وردپرس

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Malaysia Minta Maaf, Akui Khilaf Cetak Bendera Indonesia Terbalik"

Posting Komentar